Διδάσκοντας στη συνήθη τάξη μαθητές με σύνδρομο Asperger
Μαριλένα Γιαννούλη (Δ/ντρια Δ.Σ Ποσειδωνίας)
Στο σημερινό Σχολείο ο εκπαιδευτικός απευθύνεται σε παιδιά με διαφορετικές ικανότητες, δυνατότητες και συμπεριφορές. Μια τέτοια περίπτωση μαθητή, είναι ο μαθητής με σύνδρομο Asperger.Το σύνδρομο Asperger αποτελεί νευρολογική διαταραχή αλλά συναντάται και σε παιδιά με προγεννητικά και περιγεννητικά προβλήματα. Τα παιδιά αυτά έχουν φυσιολογική και πάνω νοημοσύνη και προχωρούν αρκετά καλά στο Σχολείο κάτω από κάποιες προϋποθέσεις.O εκπαιδευτικός που έχει να διδάξει τέτοιους μαθητές συχνά, δυσκολεύεται να αντιληφτεί ότι ο μαθητής ανήκει σε μια ιδιαίτερη κατηγορία ατόμων με ειδικές ανάγκες με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τη δυσκολία επικοινωνίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Παλαιότερα οι μαθητές αυτοί με την ιδιαιτερότητα της συμπεριφοράς τους θεωρούνταν αντικοινωνικοί και περιθωριοποιούντο .Η εκπαίδευση των μαθητών Asperger, βασίζεται σε εξατομίκευση εκπαιδευτικού προγράμματος με έμφαση την κατανόηση του εαυτού και των άλλων, την εκμάθηση κανόνων κοινωνικής συναλλαγής, την επεξήγηση αφηρημένων και μεταφορικών εννοιών, την συνεργασία με την οικογένεια και όλα αυτά σε ένα κλίμα αποδοχής της διαφορετικότητας του μαθητή.
Διαθεματικό σχέδιο διδασκαλίας: «Επικοινωνούμε με τα ζώα που κινδυνεύουν με εξαφάνιση» Πέτρος Προβελέγγιος (Δ/ντής Δ.Σ Άνω Σύρου)
Πρόκειται για μια πρόταση διδασκαλίας που με τις απαραίτητες προσαρμογές μπορεί να εφαρμοσθεί σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου. Στόχος είναι η παραγωγή γραπτού λόγου (επιστολές-επικοινωνιακός λόγος) και η ευαισθητοποίηση σε θέματα που αφορούν στην προστασία των απειλούμενων ζώων με δραστηριότητες που σχετίζονται με την ελληνική γλώσσα, τη θεατρική αγωγή, την περιβαλλοντική εκπαίδευση και τις ΤΠΕ.
Διδακτική Φυσικών Επιστημών και ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.
Νίκος Ψαρρός (εκπαιδευτικός, Δ.Σ Ποσειδωνίας)
Στην εισήγηση παρουσιάζονται τα κύρια σημεία ενός καινοτόμου διδακτικού περιβάλλοντος το οποίο σχεδιάστηκε για τη διδασκαλία της δομής και της λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος. Ειδικότερα ο κοινωνικός εποικοδομητισμός (Κόκκοτας 2000) αποτέλεσε το θεωρητικό πλαίσιο για το σχεδιασμό μιας διδακτικής παρέμβασης με θέμα το πεπτικό και μυϊκό σύστημα η οποία εφαρμόστηκε σε 10 Δημοτικά σχολεία του Βόλου σε τμήματα της Ε΄ και Στ΄ τάξης. Οι μαθητές/ριες δούλευαν σε ομάδες των 4-5 ατόμων εκτελώντας κατάλληλες δραστηριότητες στο πλαίσιο των οποίων είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας τους τις προσωπικές τους ιδέες για τα εκάστοτε διδασκόμενα θέματα και να ανταλλάξουν ιδέες και αντιλήψεις σχετικά με αυτά. Από την αξιολόγηση του προγράμματος προκύπτει ότι: α) επιτεύχθηκαν ικανοποιητικά μαθησιακά αποτελέσματα (Ψαρρός & Σταυρίδου 2002, Ψαρρός & Σταυρίδου 2002), β) το μαθησιακό περιβάλλον σε σχέση με εκείνο μίας διδασκαλίας παραδοσιακού τύπου ήταν πιο ευχάριστο για τα παιδιά (Σταυρίδου 2000).
Βιβλιογραφία
Κόκκοτας, Π. (2000). Διδακτικές Προσεγγίσεις στις Φυσικές Επιστήμες. Σύγχρονοι Προβληματισμοί. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Σταυρίδου, Ε. (2000). Συνεργατική Μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες. Μία εφαρμογή στο Δημοτικό Σχολείο. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Ψαρρός, Ν., Σταυρίδου, Ε. (2002). Πώς κινείται το ανθρώπινο σώμα; Σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση μίας διδακτικής παρέμβασης εποικοδομητικού τύπου για το μυϊκό σύστημα του ανθρώπου στο Δημοτικό σχολείο. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Έρευνα και Πράξη (Ε.ΔΙ.Φ.Ε.), 1: 45-51
Ψαρρός Νίκος, Σταυρίδου, Ε. (2002) Η περιπέτεια της τροφής μέσα στο ανθρώπινο σώμα: Αντιλήψεις των παιδιών της Ε΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου για τη δομή και τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος του ανθρώπου. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 34: 197-215
Η αλλαγή του χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών. Από την κατήχηση στη σπουδή Σπύρος Γεωργίου (εκπαιδευτικός,5ο Δ.Σ Ερμούπολης)
Αφού επισημανθεί η διαφορά του μαθήματος των θρησκευτικών από τα άλλα μαθήματα, τονιστεί και δικαιολογηθεί η θέση της επίσημης εκκλησίας απέναντι στο μάθημα, περιγραφεί το πρόβλημα που υπάρχει κατά τη διδασκαλία του σήμερα στα σχολεία, θα γίνει προσπάθεια να οριστεί ο άξονας μιας νέας διδακτικής προσέγγισης, που θα παίρνει υπ’ όψη του την εντόπια οργανωμένη μεταφυσική παράδοση αλλά και τις απαιτήσεις της σύγχρονης σπουδαστικής συνείδησης.
Η επίδραση της πειθαρχίας στη σχολική επίδοση μαθητών Δημοτικού Σχολείου (περιπτωσιολογική μελέτη) .
Παναγιώτης Τσούκος (εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής, Δ.Σ Βάρης Μάννα)
Σκοπός της μελέτης περίπτωσης που εξετάσαμε ήταν να διαπιστώσουμε αν σε μια τάξη με σοβαρά προβλήματα πειθαρχίας, τροποποιώντας τη διαδικασία μάθησης και περνώντας σε παραδοσιακές-δασκαλοκεντρικές μεθόδους διδασκαλίας, μέσω της επιβολής αμοιβών-ποινών για την ενίσχυση ή εξασθένιση συμπεριφορών που δυσκολεύουν τη μάθηση στην τάξη, την επίδραση που θα είχαν οι συγκεκριμένοι χειρισμοί στη σχολική επίδοση μαθητών, μέσω ενός τεστ.
Αρχίστε τις τσιγκουνιές (στην κατανάλωση ενέργειας)! Μια καμπάνια ενημέρωσης των μαθητών της έκτης τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης (2011 - 2012).
Νεκτάριος Φαρασόπουλος (εκπαιδευτικός, Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Κυκλάδων)
Οι μαθητές της έκτης τάξης του 1ου δημοτικού σχολείου Ερμούπολης (2011 - 2012) διοργάνωσαν μια καμπάνια ενημέρωσης των συμμαθητών τους καθώς και του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος τους για την εξοικονόμηση ενέργειας. Η καμπάνια περιείχε αφίσες, βίντεο και παρουσιάσεις και προωθήθηκε κυρίως από ηλεκτρονικά μέσα και ανοιχτές εκδηλώσεις με συμμετοχή μαθητών άλλων σχολικών μονάδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.